آشنایی با Marker یا Flag در لوگو زیمنس
پرچم یا Flag در لوگو که با نام Marker نیز شناخته میشود، به مانند استفاده آن در سایر رلههای قابل برنامهریزی، برای ذخیره خروجی یک پردازش، نتیجه یک بلوک و … مورد استفاده قرار میگیرد. در این آموزش تصویری قرار است با زبان ساده با Flag در لوگو و کاربرد آن آشنا شویم.
دسترسی به Flag در لوگو
برای اضافه کردن یک Flag در لوگو کافی است از ساختار درختی در نرمافزار لوگو سافت کامفرت، به بخش Constant و سپس بخش Digital وارد شویم و بلوک Flag یا همان پرچم را به برنامه اضافه کنیم. شکل ظاهری این بلوک به صورت زیر است:
این بلوک یک ورودی میگیرد و مقدار ورودی خود را در یک بیت از حافظه ذخیره میکند. این مقدار ذخیره شده را میتوان در قسمتهای دیگر برنامه مورد استفاده قرار داد.
تشریح عملکرد پرچم یا Flag در لوگو
در اینجا یک مثال ساده برای فهمیدن عملکرد پرچم آورده میشود؛ دقت شود که این مثال در عمل شاید چندان صحیح و کاربردی نباشد و تنها به جهت فهم موضوع از آن استفاده میشود. فرض کنید قرار است دو ورودی I1 و I2 را با یکدیگر OR شوند و نتیجه این عملیات به یک تایمر تاخیر در قطع فرمان دهد تا خروجی را به مدت زمان 3 ثانیه روشن نگه دارد.
برنامه بلوکی و نردبانی آن به صورت زیر خواهد بود:
در این مثال نتیجه عملیات OR مستقیما به تایمر داده شده و نتیجه تایمر به خروجی Q1 وصل شده است. حال میخواهیم نتیجه این عملیات OR را در جای دیگر نیز مورد استفاده قرار دهیم. در این حالت باید از یک پرچم یا همان Flag استفاده کنیم. خروجی بلوک OR را به یک پرچم میدهیم و بعدا میتوانیم از آن در جای دیگر از برنامه استفاده کنیم.
مثلا علاوه بر روشن کردن Q1 به Q2 نیز فرمانی صادر شود. در شکل نردبانی برنامه بیشتر قابل فهم و قابل استفاده است که چرا باید از پرچم استفاده نمود؛ چون محدودیتهای موجود خصوصا در حالت نردبانی برای ارتباط دادن کنتاکتها در آن باعث میشود به ذخیره کردن داده در پرچم روی بیاوریم و این اطلاعات را در جای دیگر مورد استفاده قرار دهیم. هر دو برنامه با وجود پرچم در زیر آورده شده است:
همانطور که در حالت نردبانی ملاحظه میکنید، پرچم M1 به مانند یک بوبین مجازی (بوبینی که وجود فیزیکی خارجی ندارد) عمل میکند و نتیجه عملیات OR را در یک بیت ذخیره میکند و سپس از آن به برای فعالسازی تایمر و همچنین دستور به Q2 استفاده شده است.
تنظیمات پرچم یا Flag در لوگو
اگر تنظیمات این بلوک را باز کنیم با پنجره زیر روبهرو میشویم؛ در این پنجره به جز اضافه کردن کامنت، تنها میتوانیم شماره پرچم را تعیین کنیم. در لوگو 8 نهایتا میتوان تا 64 پرچم را مورد استفاده قرار داد.
در این پنجره تعدادی از پرچمها با شمارههای مشخص تحت عنوان Special flag background تعیین شدهاند. این پرچمها برای کاربرد خاصی در نظر گرفته شده که استفاده آن در جلوی نام آنها آورده شده است:
- M8 : پرچم راهاندازی اولیه
- M25 : پرچم برای سفید کردن نور صفحه نمایش لوگو
- M26 : پرچم برای سفید کردن نور صفحه نمایش LOGO! TD
- M27 : پرچم برای تنظیم کاراکتر اصلی یا ثانویه پیام
- M28 : پرچم برای کهربایی کردن نور صفحه نمایش لوگو
- M29 : پرچم برای قرمز کردن نور صفحه نمایش لوگو
- M30 : پرچم برای کهربایی کردن نور صفحه نمایش LOGO! TD
- M31 : پرچم برای قرمز کردن نور صفحه نمایش LOGO! TD
این پرچمها عموما برای تغییر رنگ نور صفحه نمایش لوگو یا لوگو TD استفاده میشوند؛ اما M8 و M27 کاربرد دیگری دارند. برای نمونه در زیر پرچم M8 را مورد بررسی قرار میدهیم.
پرچم M8 در لوگو زیمنس
این Flag در لوگو که با عنوان پرچم راهاندازی اولیه نامگذاری شده است، برای صدور یک فرمان اولیه به محض استارت برنامه است. به این معنی که این پرچم مقدار 1 را به عنوان مقدار اولیه در خود دارد و با استارت برنامه آن را به بلوک متصل به خود ارسال میکند. بعد از این اقدام، عملکرد این پرچم به مانند دیگر پرچمهای ساده در لوگو خواهد بود.