منوی دسته بندی

طراحی مدار کلید تک پل و دو پل در لوگو زیمنس

طراحی مدار کلید تک پل و دو پل در لوگو

مدار کلید تک پل و دو پل در لوگو به راحتی قابل پیاده‌سازی است و این مدارها گزینه مناسبی برای شروع یادگیری نرم‌افزار لوگو هستند. اگر تاکنون نرم‌افزار لوگو را نصب ننموده‌اید، می‌توانید از مقاله دانلود و نصب لوگو، نحوه دانلود و نصب این نرم‌افزار را ببینید.

اصل کلی در طراحی نرم‌افزار لوگو

به طور کلی در کار کردن با لوگو به یک سری ورودی نیاز داریم که روی آن‌ها پردازش و شرط‌هایی بررسی و اجرا می‌شود و درنهایت نتیجه این عملیات‌ها به خروجی اعلام می‌شود تا مشخص شود که خروجی مربوطه باید در حالت وصل قرار گیرد یا خیر.

همین موضوع در نرم‌افزار لوگو نیز صادق است و لازم است تا با قراردادن مناسب ورودی و خروجی ها و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر، مدار مورد نظر خود را پیاده کنیم. برای این منظور روش‌های مختلفی وجود دارد: روش بلوک دیاگرامی و روش نردبانی

روش بلوک دیاگرامی (Function Block Diagram) یا FBD :

یکی از این روش‌ها، روش بلوک دیاگرامی است. در این روش از بلوک‌های از قبل تعیین شده به عنوان ورودی، خروجی و شروط منطقی استفاده می‌شود.

روش بلوک دیاگرام در لوگو
روش بلوک دیاگرام در لوگو زیمنس

روش نردبانی (Ladder) یا LAD:

روش دیگر برای نحوه ارتباط ورودی و خروجی، روش نردبانی نامیده می‌شود. تفاوت عمده این روش نسبت به روش بلوک دیاگرامی، علاوه بر نحوه چیدمان بصورت نردبانی، مربوط به پیاده‌سازی شروط و توابع منطقی است. در این روش باید با چیدمان مناسب ورودی‌ها شرط‌های منطقی را پیاده سازی کرد و بلوک از قبل تعیین شده‌ای برای آن‌ها وجود ندارد.

روش نردبانی در لوگو
روش نردبانی در لوگو زیمنس

پیاده‌سازی مدار کلید تک پل و دو پل در لوگو

در این آموزش برای طراحی مدارها از روش بلوک دیاگرامی استفاده می‌کنیم و درنهایت اشاره‌ای به بحث نردبانی خواهیم کرد.

مدار کلید تک پل در لوگو

برای کلید تک پل نیاز است تا یک ورودی از لوگو را به عنوان ورودی که به کلید متصل است و یک خروجی از لوگو را که به عنوان خروجی به لامپ متصل می‌شود را انتخاب کنیم و در صورت نیاز دستورات لازم را بین این دو اعمال کنیم.

ورودی در لوگو

کلید تک پل به خودی خود تنها دو حالت ممکن را در مدار ایجاد می‌کند؛ یا قطع است و یا وصل. این موضوع نشان می‌دهد که در واقع ماهیت دیجیتیالی دارد (0 و 1) و برای قرار دادن آن در لوگو به عنوان ورودی، کافی است از یک بلوک ورودی دیجیتال استفاده کنیم.

بلوک ورودی دیجیتال لوگو
بلوک ورودی دیجیتال

برای قرار دادن این بلوک بر روی صفحه طراحی می‌توانیم از منوی درختی که در پایین و سمت چپ پنجره نرم‌افزار قرار دارد استفاده کنیم. این قسمت با نام Instructions مشخص شده است و از شاخه اصلی Constants زیر شاخه Digital و در نهایت انتخاب Input و درگ کردن آن روی صفحه، ورودی را در محل دلخواه صفحه قرار می‌دهیم.

منوی درختی دستورات و بلوک‌ ها در لوگو
منوی درختی دستورات و بلوک‌ ها در لوگو

نکته مهم در طراحی ورودی مدار کلید تک پل و دو پل در لوگو و نیز بقیه مدارها، توجه به نوع ورودی است که چه ماهیتی دارد؛ کلید، شستی و … . اگر روی ورودی انتخاب شده دوبار کلیک کنیم، وارد پنجره تنظیمات آن می‌شویم.

پنجره تنظیمات ورودی دیجیتال در لوگو
پنجره تنظیمات ورودی دیجیتال در لوگو

تب Parameter: در این تب می‌توان شماره ورودی لوگو را تعیین و مشخص کرد که این ورودی درنهایت به کدام یک از ترمینال‌های ورودی لوگو متصل خواهد شد.

تب Comment: در این تب می‌توان توضیحی برای بلوک ورودی نوشت تا در بالای آن نمایش داده شود.

تب Simulation: در این تب می‌توان ماهیت ورودی را تعیین کرد. در طراحی مدار کلید تک پل و دو پل در لوگو، چون این ورودی‌ها ماهیت کلید دارند، پس گزینه switch را انتخاب می‌کنیم.

خروجی در لوگو

برای بلوک خروجی نیز کافی است مانند قبل از منوی درختی که در انتخاب ورودی استفاده کردیم، یک بلوک Output را روی صفحه قرار دهیم. در تنظیمات بلوک خروجی تنها می‌توانیم شماره خروجی و توضیحات را مانند بلوک ورودی انتخاب کنیم.

خروجی دیجیتال در لوگو
خروجی دیجیتال در لوگو

شروط منطقی برای کلید تک پل

در این مثال ما می‌خواهیم هرگاه ورودی در بین حالات 0 و 1 یا همان قطع و وصل جابجا شد، همان حالت عینا در خروجی اتفاق بیفتد؛ پس در اینجا نیازی به استفاده از شروط و توابع منطقی مابین ورودی و خروجی نداریم. لذا تنها کافی است با کلیک و درگ کردن، خروجی بلوک I را به ورودی بلوک Q متصل کنیم.

مدار کلید تک پل در لوگو
مدار کلید تک پل در لوگو

مدار کلید دو پل در لوگو

مدار کلید تک پل و دو پل در لوگو مانند هم پیاده‌سازی می‌شود؛ زیرا کلید دو پل همانند یک دو کلید تک پل در کنار هم می‌باشد. پس کافی است به مدار کلید تک پلی که طراحی کردیم، یک ورودی جدید و یک خروجی جدید اضافه کنیم و مانند قبل تنظیمات و اتصالات آن‌ها را انجام دهیم تا به مدار زیر برسیم:

مدار کلید دو پل در لوگو
مدار کلید دو پل در لوگو

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، مدار کلید تک پل و دو پل در لوگو به راحتی قابل طراحی است و به کمک آن‌ها می‌توان آشنایی ابتدایی خوبی برای شروع یادگیری نرم‌افزار لوگو و طراحی‌های مربوطه به آن کسب کرد. توصیه می‌کنیم مدارهای ساده دیگری که سراغ دارید را برای تمرین طراحی کنید و در نظرات نیز به دوستانتان معرفی کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید