منوی دسته بندی

آموزش تهویه هوای گلخانه با لوگو زیمنس

یکی از کاربردهای اتوماسیون در گلخانه‌ها است. در این آموزش تصویری قرار است تهویه هوای گلخانه با لوگو زیمنس را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. فرض کنید قرار است در یک گلخانه تهویه هوا به نحوی صورت گیرد که اگر دمای هوا از 20 درجه سانتی‌گراد بالاتر رفت سیستم تهویه که شامل دو فن است شروع به کار کند.

شرایط تهویه هوای گلخانه با لوگو زیمنس

برای تهویه هوا در این گلخانه، قرار است دما توسط یک سنسور دمایی ( به عنوان مثال PT100 ) خوانده شود و به دو فن موجود برای تهویه هوا دستور روشن و خاموش شدن دهد. اگر دمای هوا گلخانه از 20 درجه سانتی‌گراد بالاتر رفت، فن شماره 1 وارد مدار شود.

شرط خاموش شدن فن نیز رسیدن به دمای 18 درجه سانتی‌گراد است. در صورتی که با روشن شدن فن شماره 1 کماکان دمای هوای گلخانه کاهش پیدا نکرده بود، بعد از 5 دقیقه فن شماره 2 نیز وارد مدار شود تا دما را به مقدار مورد نظر کاهش دهند.

نکته پایانی اینکه لازم است سیستم بتواند توسط اپراتور روشن و خاموش شود؛ یعنی یک شستی استارت برای روشن کردن سیستم تهویه هوای گلخانه با لوگو زیمنس وجود داشته باشد و همچنین بتوانیم توسط یک شستی استپ، سیستم تهویه را خاموش کنیم.

بلوک‌های ورودی و خروجی برنامه

با توجه به شرایط برنامه‌ی تهویه هوای گلخانه با لوگو زیمنس که در بخش قبل اشاره شد، لازم است تا از دو ورودی دیجیتال برای شستی‌های استارت و استپ استفاده کنیم. همچنین می‌دانیم که یک سنسور دمایی از نوع آنالوگ است. پس لازم است تا از یک ورودی آنالوگ نیز بهره ببریم.

خروجی‌های این برنامه دو فن هستند که دستور روشن و خاموش شدن را دیافت می‌کنند. پس این دو خروجی باید از نوع دیجیتال استفاده شوند و در برنامه قرار گیرند.

ورودی و خروجی های برنامه تهویه هوای گلخانه با لوگو زیمنس

بلوک‌های دیگر و تکمیل برنامه

در این برنامه قرار است یک مقدار آنالوگ را بخوانیم و تحت شرایطی که دو آستانه وصل و قطع هستند، دو خروجی دیجیتال را روشن و خاموش بکنیم. با توجه به آموزش‌های قبلی که خدمت شما ارائه کردیم، بلوک Analog threshold trigger برای این برنامه مناسب است.

نوع سنسور را در این بلوک از نوع PT100 انتخاب می‌کنیم و آستانه وصل را روی 20 و آستانه قطع را روی 18 تنظیم می‌کنیم. در این صورت با عبور از 20 درجه سانتی‌گراد این بلوک وصل خواهد شد و با کم شدن و رسدن به 18 قطع خواهد شد.

همچنین گفتیم قرار است سیستم را استارت و استپ کنیم؛ پس دو شرط روشن بودن سیستم و صدور فرمان توسط سنسور باید با هم برقرار باشند که برای این منظور نیز باید از یک بلوک AND استفاده کنیم/

ادامه برنامه تهویه هوای گلخانه با لوگو زیمنس

کنترل وضعیت خروجی‌ها

حال باید فن شماره 1 یا همان Q1 بلا فاصله وصل شود و فن شماره 2 یا همان Q2 بعد از 5 دقیقه وارد مدار شود؛ پس در اینجا نیاز است تا از یک تایمر نیز استفاده کنیم. تایمر مناسب برای این حالت تایمر تاخیر در وصل است که زمان تاخیر آن را روی 5 دقیقه در نظر می‌گیریم.

برنامه نهایی تهویه هوای گلخانه با لوگو زیمنس

حال برنامه تهویه هوای گلخانه با لوگو زیمنس تکمیل شد؛ دقت کنید که ممکن است برنامه تهویه هوای گلخانه با لوگو زیمنس، به صورت‌های مختلفی قابل پیاده‌سازی باشد. اما نکتخ مهم در طراحی تمام برنامه‌ها علاوه بر عملکرد صحیح برنامه، کاهش تعداد بلوک‌ها و شرط‌ها و به طور کلی کاهش حجم برنامه است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید