منوی دسته بندی

آموزش کنترل دمای آکواریوم با لوگو زیمنس

اگر از شما بخواهند که برای کنترل دمای آکواریوم با لوگو زیمنس یک برنامه طراحی کنید، این برنامه را چگونه طراحی خواهید کرد. در این آموزش می‌خواهیم برای کنترل دمای آکواریوم با لوگو زیمنس یک برنامه طراحی کنیم تا بتوانیم دمای آکواریوم را در یک محدوده مشخص نگه داریم.

نحوه کنترل دمای آکواریوم با لوگو زیمنس

یک آکواریوم را در نظر بگیرید که در صورتی که دمای آن با تجهیزات گرمایی کنترل نشود، دچار افت دما خواهد شد؛ یعنی هرگاه آکواریوم را به حال خود رها کنیم، افت دما در آن رخ خواهد داد. حال قرار است با استفاده از یک وسیله گرمایشی مثل المنت، دمای این آکواریوم را کنترل کنیم تا از یک مقدار مشخص کمتر نشود و در محدوده مناسب قرار گیرد.

در این برنامه یک دمای حداقل مثلا 10 درجه را برای آکواریوم در نظر می‌گیریم و المنت در دمای کمتر از آن روشن خواهد شد تا دما را بالا ببرد و به عدد بالاتر مثلا 40 درجه که مد نظر ما است، برساند. سپس المنت خاموش شده و منتظر کاهش دمای دوباره آکواریوم بماند تا در صورت این اتفاق، دوباره وصل شده و دما را تا محدوده مد نظر بالا ببرد و این چرخه به صورت اتوماتیک ادامه داشته باشد.

ورودی و خروجی‌های برنامه

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، عملگر ما در این برنامه یک المنت است که قرار است روشن و خاموش شود؛ پس این المنت یک ماهیت دیجیتال دارد. لذا یک خروجی دیجیتال (Q1) برای این برنامه کافی است.

برای ورودی نیز لازم است تا از دماسنج مانند PT100 استفاده کنیم تا دما را در لحظه بررسی و به لوگو ارسال کند. می‌دانید که کنترل دما ماهیت آنالوگ دارد و لازم است تا از یک ورودی آنالوگ برای این منظور استفاده کنیم.

ورودی و خروجی برنامه کنترل دمای آکواریوم با لوگو

مقیاس‌بندی در برنامه کنترل دمای آکواریوم با لوگو

هرگاه از یک کمیت آنالوگ در برنامه استفاده می‌کنیم نیاز است تا عملیات مقیاس‌بندی را نیز انجام دهیم. این موضوع را در آموزش مربوط به بلوک Analog Amplifier به طور کامل شرح داده‌ایم. آیا در این‌جا نیز می‌توانیم از آنالوگ آمپلی فایر استفاده کنیم؟!

اگر به نوع ورودی و خروجی و نحوه عملکرد برنامه دقت کنیم، متوجه می‌شویم که قرار است یک ورودی آنالوگ را دریافت کنیم و تحت شرایطی یک خروجی دیجیتال را کنترل کنیم. اگر آموزش مربوط به بلوک analog threshold trigger را دیده باشید، کاملا واضح خواهد بود که این همان عملکرد این بلوک است. پس لازم تا از آن در برنامه استفاده کنیم.

تنظیمات بلوک analog threshold trigger

نوع سنسور را در این بلوک از نوع PT100 انتخاب می‌کنیم و دقت را روی 1 در نظر می‌گیریم. حال باید مقادیر آستانه وصل (On) و آستانه قطع (Off) را وارد کنیم. اگر مقدار On را روی 10 و مقدار Off را روی 40 تنظیم کنیم، آنگاه با رسیدن به دمای 10 بلوک وصل خواهد شد و افزایش دما تا 40 درجه ادامه خواهد داشت. پس در این حالت در دمای کمتر از 10 درجه، بلوک وصل نخواهد شد که مطلوب ما نیست.

اگر جای این دو را عوض کنیم، یعنی On برابر با 40 و Off برابر با 10 باشد، آنگاه این بلوک در پایین تر از 10 خاموش خواهد بود تا اینکه دما به 40 برسد و با کاهش به 10 درجه خاموش خواهش شد. این حالت دقیقا برعکس حالت مدنظر ما است. اگر این عملکرد را برعکس کنیم، برنامه کنترل دمای آکواریوم با لوگو تکمیل خواهد شد.

تکمیل برنامه کنترل دمای آکواریوم با لوگو

برای رفع ایراد در بخش قبل کافی است تا هرگاه analog threshold روشن (1) است، دستور خاموش (0) را به المنت ارسال کنیم و هرگاه خاموش (0) است دستور روشن (1) را ارسال کنیم. این توضیحات دقیقا اشاره به بلوک NOT دارد. پس با اضافه کردن این بلوک، برنامه کنترل دمای آکواریوم با لوگو زیمنس با شرایط گفته شده تکمیل خواهد شد.

برنامه نهایی کنترل دمای آکواریوم با لوگو زیمنس

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید