منوی دسته بندی

برنامه کنترل دمای محیط با لوگو زیمنس و رادیاتور

در این آموزش تصویری، برنامه کنترل دمای محیط با لوگو زیمنس و با استفاده از 3 رادیاتور تحت شرایطی که در ادامه می‌آید، آموزش داده می‌شود. قرار است این 3 رادیاتور با توجه به میزان گرمای درخواستی بر حسب درصد وارد چرخه‌ی گرماسازی شوند و دمای محیط را به مقدار مطلوب برسانند.

شرایط کنترل دمای محیط با لوگو و رادیاتورها

هدف این برنامه این است که 3 رادیاتور را با توجه به میزان گرمای درخواستی، وارد برنامه کند به نحوی که اگر به میزان 30 درصد گرما مورد نیاز باشد، تنها شیر یک رادیاتور وصل شود؛ برا گرمای 30 تا 70 درصد، علاوه بر رادیاتور اول، رادیاتور دوم نیز وصل شود و برای گرمای درخواستی بالای 70 درصد هر سه رادیاتور در حالت وصل قرار گیرند.

برای روشن و خاموش کردن سیستم نیز دو شستی در نظر می‌گیریم که یک شستی وظیفه روشن کردن و دیگری وظیفه خاموش کردن سیستم را به عهده بگیرد. همچنین برای اینکه اپراتور تشخیص دهد که سیستم در چه وضعیتی است، از یک چراغ استفاده می‌کنید که با توجه به وضعیت سیستم روشن و خاموش می‌گردد.

برای اینکه اپراتور (کاربر) بتواند برای کنترل دمای محیط با لوگو دستور تنظیم دما را صادر کند از یک پتانسیومتر استفاده می‌کنیم که مقدار آن از صفر تا صد قابل تغییر است و این مقدار پتانسیومتر را همان مقدار گرمای مورد نیاز بر حسب درصد در نظر می‌گیریم. نوع استاندارد مورد استفاده در آن نیز از نوع ولتاژی 0 تا 10 ولت است.

تعیین ورودی‌ها و خروجی‌های برنامه

با توجه به توضیحات برنامه، برای راه‌اندازی سیستم کنترل دمای محیط با لوگو به دو شستی نیاز داریم؛ یک شستی از نوع باز (استارت) را به ورودی I1 و یک شستی بسته (استپ) را به ورودی I2 وصل می‌کنیم. پتانسیومتر را نیز که یک ورودی آنالوگ است، به ورودی AI1 متصل می‌کنیم.

ورودی و خروجی های برنامه کنترل دمای محیط با لوگو

برای خروجی‌ها نیز باید 3 رادیاتور و یک چراغ در نظر بگیریم. فرض کنید شیر برقی رادیاتورها تنها فرمان قطع و وصل (باز و بسته شدن) را بتوانند دریافت کنند؛ پس این سه خروجی از نوع دیجیتال هستند. چراغ نیز که از نوع دیجیتال است. بنابراین به 4 خروجی دیجیتال نیازمندیم که Q1 همان چراغ و Q2 و Q3 و Q4 شیرهای برقی رادیاتورها هستند.

تنظیمات و بلوک مورد نیاز پتانسیومتر

گفتیم که پتانسومتر مورد استفاده در برنامه کنترل دمای محیط با لوگو از نوع استاندارد ولتاژی صفر تا 10 ولت استفاده می‌کنند و همچنین قرار است مقادیر 0 تا 100 را برای ما ارائه دهد. پس باید برای مقیاس‌بندی نوع سنسور را روی 0 تا 10 ولت و مقادیر مینیمم و ماکزیمم اندازه گیری را روی 0 و 100 تنظیم کنیم تا مقادیر Gain و Offset تعیین شوند. اما از چه بلوکی برای این منظور استفاده کنیم؟!

با توجه به اینکه ورودی ما از نوع آنالوگ است و قرار است تحت یک سری مقادیر مشخص (مقدار آستانه) خروجی را قطع و وصل کند (خروجی دیجیتال داشته باشد)، بهتر است از بلوک analog threshold trigger استفاده کنیم. برای یادگیری بهتر می‌توانید به آموزش مربوط به بلوک analog threshold trigger مراجعه کنید.

بلوک analog threshold در برنامه کنترل دمای محیط با لوگو

در این برنامه تنها به دو بلوک analog threshold trigger نیاز داریم؛ زیرا رادیاتور اول همزمان با روشن شدن سیستم باید وصل شود و دیگر نیازی به فرمان از طریق پتانسیومتر ندارد. مقادیر آستانه وصل برای این بلوک‌ها را برای رادیاتور دوم On=30 و برای رادیاتور سوم On=70 تنظیم می‌کنیم تا با عبور مقدار پتانسیومتر از این مقادیر، خروجی analog threshold trigger مقدار 1 را ارسال کند.

مقادیر آستانه قطع یا همان Off را به دلخواه به ترتیب برابر با 25 و 70 در نظر بگیرید چون شرط مشخصی در ابتدا برای این دو تعیین نکرده‌ایم. قبل از اتصال این بلوک‌ها به خروجی‌ها نیاز است تا ابتدا شرط روشن بودن سیستم نیز بررسی شود و با کنترل روشن و خاموش شدن سیستم، برنامه کنترل دمای محیط با لوگو تکمیل شود.

تکمیل برنامه کنترل دمای محیط با لوگو

لازم است تا رادیاتور بعد از فرمان صادر شده توسط کاربر برای روشن شدن سیستم شروع به کار بکنند. پس از یک بلوک Latching Relay برای این منظور استفاده کنیم و خروجی آن را به چراغ وصل کنیم. همچنین گفته شد که رادیاتورهای دوم و سوم باید با این شرط روشن بودن را چک کنند که برای این منظور لازم است از بلوک AND استفاده کنیم تا فرمان قطع وصل صادره از بلوک‌های analog threshold trigger به شرط روشن بودن سیستم عمل کنند.

برنامه نهایی کنترل دمای محیط با لوگو و رادیاتور
برنامه نهایی کنترل دمای محیط با لوگو زیمنس و رادیاتور

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید