بلوک analog threshold trigger در لوگو زیمنس
بلوک analog threshold trigger در لوگو زیمنس از دیگر بلوکهای آنالوگ موجود است که در این آموزش تصویری این تابع را به صورت کامل خدمت شما عزیزان آموزش خواهیم داد. در انتهای آموزش با یک مثال چگونگی عملکرد این بلوک را بهتر خواهیم شناخت.
آنچه در این مقاله می خوانید
analog threshold trigger در لوگو سافت
در بخش ساختار درختی که در سمت چپ نرمافزار لوگو سافت قرار دارد، وارد بخش Special functions شوید و در زیرشاخه Analog بلوک analog threshold trigger در لوگو سافت را پیدا کنید. کافی است این بلوک را انتخاب و روی صفحه قرار دهید.
از ظاهر بلوک متوجه میشویم که یک ورودی با نام Ax و یک خروجی دارد. ورودی analog threshold trigger در لوگو یعنی Ax از نوع مقادیر آنالوگ است اما خروجی این بلوک به صورت دیجیتال ( 0 یا 1 ) خواهد بود. همانگونه که از اسم این بلوک میتوان فهمید، analog threshold trigger در لوگو قرار است مثل یک ماشه ( trigger ) برای ما عمل کند.
البته این تریگر با توجه به آستانهای ( threshold ) که برای آن تعیین میکنیم، اقدام خواهد کرد. یعنی برای این بلوک تعریف میکنیم که هنگامی که به یک مقدار تعیین شده رسید، خروجی بلوک را وصل و هنگامی که به مقدار تعیین شده دیگر رسید، خروجی را قطع کند. یعنی با توجه به مقدار ورودی آنالوگ و آستانههای تعریف شده برای وصل و قطع، خروجی را 0 یا 1 قرار میدهد.
تنظیمات analog threshold trigger در لوگو
پنجره تنظیمات این بلوک مانند تصویر زیر است. در پنجره Comment میتوان توضیحاتی برای این بلوک اضافه کرد. در تب Parameter نیز بخشهای زیر در نظر گرفته شده است که در آموزش مربوط به بلوک آنالوگ آمپلی فایر و مقیاسبندی در لوگو با بخشی از آن آشنا شدید:
Block name : یک نام دلخواه برای بلوک تعریف کرد.
Sensor : انتخاب نوع سنسوری که ورودی آنالوگ را به این بلوک ارسال میکند.
Analog settings : تنظیمات مربوط به مقیاسبندی در این بخش وارد میشوند. با تعیین مقادیر Minimum و Maximum که توسط سنسور اندازهگیری میشود و با توجه به نوع سنسور که در بخش قبل تعیین کردید، مقادیر Gain و Offset به صورت اتوماتیک محاسبه خواهند شد.
بخش Threshold
مقادیر آستانه وصل شدن (On) و آستانه قطع شدن (Off) در این بخش قابل تنظیم است که با توجه به اینکه این دو چگونه تعیین شوند، سه حالت عملکردی برای analog threshold trigger در لوگو اتفاق خواهد افتاد:
مقدار On از Off بیشتر باشد:
هرگاه مقدار ورودی از On عبور کند، خروجی وصل میشود و تا زمانی که مقدار کم شود و به Off برسد خروجی وصل میماند و با رسیدن به Off قطع میشود. مثلا اگر On=25 و Off=20 باشد، با عبور از 25 خروجی وصل میشود و تا زمانی که به 20 برسد، خروجی وصل خواهد ماند.
مقدار On از Off کمتر باشد:
در این حالت هنگامی که مقدار ورودی مابین On و Off باشد، خروجی وصل میماند و بیرون از این بازه، خروجی قطع خواهد بود. مثلا اگر On=20 و Off=25 باشد، آنگاه هر پاه مقدار از کم زیاد شود و به 20 برشد یا از زیاد به سمت کم بیاید و از 25 عبور کند و وارد بازه شود، خروجی وصل خواهد شد و در خارج از این بازه خروجی قطع میشود.
مقدار On و Off برابر باشد:
با عبور از مقدار On در این حالت خروجی وصل میشود و با برگشت به همان مقدار که برابر با Off نیز میباشد، خروجی قطع میشود. مثلا اگر On=Off=25 باشد، هرگاه از پایین به سمت بالا از 25 عبور کنیم، خروجی وصل و با رسیدن به 25 از بالا، خروجی قطع میشود.
یک مثال ساده با analog threshold trigger در لوگو
فرض کنید یک محیط داریم که قرار است با استفاده از دو وسیله گرم کننده و یک وسیله خنک کننده دمای آن را کنترل کنیم. شرایط کنترل دمای این محیط به صورت زیر است:
الف) اگر دما بین 10 تا 18 درجه سانتیگراد بود، هر دو گرما ساز روشن شوند تا دمای محیط را گرم کنند.
ب) با رسیدن به دمای 18 درجه سانتیگراد، گرم کننده اول خاموش شود و گرم کننده دوم تا رسیدن به دمای 23 درجه سانتیگراد به کارش ادامه دهد.
ج) اگر دما از 25 درجه بالاتر رفت، وسیله خنک کنده روشن شود و دما را به مقدار 25 درجه سانتیگراد برساند و خاموش شود.
بسیار واضح است که ورودی ما از نوع آنالوگ است و نیاز است که خروجی از نوع دیجیتال باشد تا دستورات روشن و خاموش را صادر کند. همچنین نیاز به تعریف مقادیر آستانه وصل و قطع داریم. پس بهتر است از بلوک analog threshold trigger استفاده کنیم:
در این برنامه خروجیهای Q1 و Q2 همان گرم کنندهها هستند و خروجی سوم یعنی Q3 خنک کننده است که بعد از عبور از 25 درجه سانتیگراد وصل خواهد شد.