منوی دسته بندی

بلوک analog comparator در لوگو زیمنس

بلوک analog comparator در لوگو برای مقایسه دو کمیت آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این آموزش تصویری سعی می‌کنیم به زبان ساده با این تابع و نحوه عملکرد آن آشنا شویم.

انتخاب analog comparator در لوگو سافت

برای دسترسی به تابع analog comparator در لوگو سافت از ساختار درختی استفاده می‌کنیم و از بخش Special functions وارد زیرشاخه Analog شده و بلوک مربوط به مقایسه‌گر آنالوگ را انتخاب و روی صفحه قرار می‌دهیم.

تصویر بلوک analog comparator در لوگو

همان‌گونه که ملاحظه می‌فرمایید این بلوک دارای دو وردی با نام‌های Ax و Ay است و یک خروجی دارد. ورودی‌ها هر دو از نوع آنالوگ هستند اما خروجی این تابع از نوع دیجیتال است. پس بلوک analog comparator در لوگو دو ورودی آنالوگ را دریافت می‌کند و با مقایسه آن‌ها با هم، خروجی را با توجه به نتیجه مقایسه برابر با 0 یا 1 قرار خواهد داد.

نحوه مقایسه در analog comparator

این تابع ورودی Ax را منهای Ay می‌کند و با توجه به تفاضل این دو و با توجه به تنظیمات صورت گرفته برای بلوک، خروجی را قطع یا وصل می‌کند. اما تفاضل دو مقدار آنالوگ چگونه صورت می‌گیرد؟ می‌دانیم که لوگو مقادیر ورودی آنالوگ را به صورت پیش‌فرض به مقادیر واحد تبدیل می‌کند. مثلا استاندارد ورودی 0 تا 10 ولت را به مقادیر واحد 0 تا 1000 تغییر می‌دهد و روی آن پردازش می‌کند.

اگر آموزش مربوط به analog amplifer را مشاهده کرده باشید، موضوع مقیاس بندی را در آنجا برای کمیت‌های آنالوگ مطرح نمودیم. آیا در اینجا نیز لازم است از آنالوگ آمپلی فایر استفاده کنیم؟ برای پاسخ به ا ین سوالات ابتدا نگاهی به پنجره تنظیمات مقایسه گر آنالوگ بیندازیم.

تنظیمات analog comparator در لوگو

در پنجره تنظیمات بلوک analog comparator در لوگو مانند بسیاری از بلوک‌ها، تب Comment برای نوشتن توضیحاتی در رابطه با بلوک و تب Parameter برای تنظیمات پارامترهای بلوک در نظر گرفته شده است.

پنجره تنظیمات analog comparator در لوگو زیمنس

مانند بلوک آنالوگ آمپلی فایر در اینجا نیز تنظیمات مربوط به سنسور و مقیاس بندی وجود دارد. پس با انتخاب نوع سنسور و بازه‌های اندازه‌گیری، مقادیر Gain و Offset تنظیم می‌شوند و عملیات مقیاس‌بندی و تبدیل به مقادیر واقعی صورت می‌گیرد. اگر با مقیاس‌بندی در لوگو زیمنس آشنا نیستید، آموزش مربوط به بلوک آنالوگ آمپلی فایر را مشاهده بفرمایید.

فرمول محاسبه مقدار واقعی Ax در لوگو
فرمول محاسبه مقدار واقعی Ay در لوگو

نکته بسیار مهم در تنظیمات این بخش، توجه به این موضوع است که در مقایسه گر آنالوگ 2 ورودی آنالوگ داریم و این مقیاس‌بندی بر روی هر دو ورودی اعمال می‌شود. عدم توجه به این موضوع باعث اشتباه در محاسبات و نهایتا عملکرد برنامه خواهد شد.

بخش Threshold در تنظیمات مقایسه گر آنالوگ

این بخش اشاره به تنظیمات آستانه عملکرد بلوک ( On آستانه وصل و Off آستانه قطع ) برای قطع یا وصل کردن خروجی دارد. عملکرد بلوک analog comparator در لوگو با توجه به اینکه این دو مقدار چگونه تنظیم شوند تغییر خواهد کرد.

مقدار On بیش‌تر از Off باشد

در این حالت بعد از مقیاس‌بندی Ax و Ay در این بلوک، این مقدارها از یکدیگر کم می‌شوند ( Ax – Ay ) و اگر مقدار این تفاضل از On بیشتر باشد، خروجی وصل خواهد شد. بعد از وصل و با کاهش این اختلاف و تا رسیدن به مقدار Off خروجی وصل می‌ماند و با رسیدن به Off خروجی قطع می‌شود. مثلا On=6 و Off=3 باشد، آنگاه با عبور اختلاف از 6 خروجی وصل می‌شود و وصل می‎‌ماند تا زمانی که اختلاف به 3 برسد.

مقدار On کمتر از Off باشد

در این حالت بعد از مقیاس بندی و عمل تفاضل، خروجی هنگامی وصل می‌شود که مقدار مقایسه بین مقادیر On و Off باشد و در خارج از این بازه، خروجی قطع می‌باشد. مثلا اگر On=3 و Off=6 باشد، با رسیدن به 3 خروجی وصل می‌شود و با رسیدن به 6 خروجی قطع می‌شود. بازگشت به این ناحیه، باعث وصل شدن خروجی خواهد شد.

مقدار On برابر با Off باشد

در این حالت به محض عبور از عدد تنظیم شده برای هر دو مقدار On و Off، خروجی وصل خواهد شد و با برگشت به آن خروجی خاموش می‌شود. مثلا اگر On=Off=6 باشد، با عبور از 6 خروجی وصل می‌شود و با برگشت به 6 خروجی قطع خواهد شد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید