منوی دسته بندی

آموزش تصویری تایمر مولد پالس آسنکرون در لوگو

تایمرهای مولد پالس در اکثر رله‌های قابل برنامه‌ریزی وجود دارد. این تایمر در لوگو زیمنس با عنوان تایمر مولد پالس آسنکرون (Asynchronous Pulse Generator) وجود دارد. در این آموزش با این بلوک آشنا می‌شویم و عملکرد آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بلوک تایمر مولد پالس آسنکرون

این بلوک در بخش تایمرهای لوگو قرار دارد و با نام Asynchronous Pulse Generator در ساختار درختی قابل دسترسی است. شکل ظاهری این بلوک مانند تصویر زیر است.

بلوک تایمر مولد پالس آسنکرون
بلوک مولد پالس آسنکرون

این بلوک دارای دو ورودی و یک خروجی است:

En : ورودی Enable که به منظور فعال کردن بلوک به کار می‌رود.

Inv : ورودی Invert که عملکرد تایمر را برعکس می‌کند.

تنظیمات Asynchronous Pulse Generator

پنجره تنظیمات مربوط به مولد پالس آسنکرون به مانند تصویر زیر است:

پنجره تنظیمات مولد پالس آسنکرون

در این پنجره دو زمان برای تنظیم شدن در نظر گرفته شده است که در زیربخش پارامتر قرار گرفته‌اند:

Pulse Width (TH) : این متغیر مدت زمانی که قرار است تایمر، مقدار یک را در خروجی ارسال کند تنظیم می‌کند.

Interpulse Width (TL) : این متغیر مدت زمانی که قرار است تایمر، مقدار صفر را در خروجی ارسال کند تنظیم می‌کند.

تشریح عملکرد Asynchronous Pulse Generator

برای اینکه این تایمر عملکرد خود را نشان دهد، لازم است تا ورودی مربوط به En فعال باشد؛ به این معنی که اگر ورودی ما از نوع شستی باز باشد، آنگاه باید شستی را فشرده نگه داریم تا تایمر عمل کند و به محض رها کردن شستی (صفر شدن ورودی En) آنگاه این بلوک نیز غیرفعال می‌شود.

حال فرض کنید مقدار TH را برابر با 4 ثانیه و مقدار TL را برابر با 2 ثانیه در نظر گرفته‌ایم. در این صورت با فعال بودن ورودی En تایمر ابتدا به مدت 4 ثانیه خروجی را در وضعیت 1 قرار می‌دهد و سپس به مدت 2 ثانیه خروجی را صفر می‌کند و این چرخه تا زمانی که ورودی En فعال باشد، ادامه می‌یابد.

تاثیر Inv در عملکرد بلوک

در صورتی که ورودی Inv نیز فعال شود، آنگاه عملکرد بلوک به طور کلی برعکس خواهد شد؛ به این معنی که در مثال قبل با فعال بودن هر دو ورودی En و Inv ابتدا تایمر به مدت 4 ثانیه خاموش خواهد بود (مقدار صفر را به خروجی می‌دهد) و سپس به مدت 2 ثانیه خروجی را وصل خواهد کرد.

تفاوت مولد پالس آسنکرون و سنکرون

در برخی رله‌ها مولد پالس از نوع سنکرون است؛ یعنی مدت زمان وصل بودن خروجی آن با مدت زمان قطع بودن آن برابر است. در نوع آسنکرون کافی است برای این منظور، مقادیر TH و TL را برابر با هم تنظیم کرد. واضح است که مولد پالس آسنکرون آزادی عمل بیشتری نسبت به نوع سنکرون به کاربر می‌دهد.

یک مثال از کاربرد مولد پالس آسنکرون

از مولد پالس آسنکرون در برنامه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله در برنامه‌هایی که قرار است عملکردهای متوالی و پشت سر هم صورت گیرد. برای نمونه در مدارهای یکی پس از دیگری می‌توان از آن بهره گرفت. برای این منظور باید بلوک Shift Register را نیز به برنامه اضافه کنیم. در واقع تایمر مولد پالس آسنکرون وظیفه ارسال فرمان به ورودی Trg در Shift Register را به عهده خواهد گرفت.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید