منوی دسته بندی

راه اندازی لحظه ای و دائم با لوگو زیمنس

در این آموزش ویدیویی برنامه راه اندازی لحظه ای و دائم موتور با لوگو را طراحی می‌کنیم و در کنار آن به موضوع نحوه پیاده‌سازی شستی دوبل در لوگو زیمنس می‌پردازیم. در این آموزش از بلوک هایی همچون بلوک RS در آموزش‌های قبلی توضیحات مربوط به آن خدمت شما ارائه شده‌، استفاده شده است.

راه اندازی لحظه ای و دائم با لوگو

عملکرد راه اندازی لحظه ای و دائم با لوگو مشابه عملکرد مدارفرمانی این برنامه است؛ اما ما برای طراحی این برنامه استفاده‌ای از مدارفرمان این نوع راه‌اندازی نمی‌کنیم و فرض را بر این می‌گیریم که اطلاعی در رابطه با مدارفرمان مربوط به آن نداریم و با توجه به نحوه عملکرد مد نظر، طراحی برنامه را با بلوک‌هایی که با آن‌ها آشنا هستیم انجام خواهیم داد.

ابتدا نگاهی به شکل طراحی و عملکرد برنامه‌های راه اندازی لحظه ای و دائم با لوگو به صورت جداگانه خواهیم داشت و سپس با ترکیب این دو عملکرد، به برنامه نهایی خواهیم رسید.

راه‌اندازی یک موتور به صورت دائم با لوگو زیمنس

در آموزش مربوط به راه‌اندازی دائم گفتیم که کافی است تا با استفاده از یک بلوک RS برنامه را طراحی کنیم. اگر ورودی اول یک شستی استپ (بسته) برای خاموش کردن موتور و ورودی دوم یک شستی استارت (باز) برای راه‌اندازی موتور به صورت دائم باشد، کافی است تا برنامه زیر را برای این کار در نظر بگیریم:

راه اندازی دائم موتور با لوگو زیمنس

راه‌اندازی لحظه‌ای یک موتور با لوگو زیمنس

برای راه‌اندازی لحظه‌ای کافی است تا یک شستی استارت (باز) را مستقیما به خروجی مربوط به موتور متصل کنیم تا عینا عملکرد 0 و 1 شدن شستی استارت در ورودی به خروجی منتقل شود. با این کار هرگاه شستی فشرده شود، موتور روشن می‌شود و با برداشتن فشار از روی شستی (صفر شدن آن) خروجی نیز صفر خواهد شد.

راه اندازی لحظه ای با لوگو

تشریح برنامه راه اندازی لحظه ای و دائم با لوگو

حال می‌خواهیم دو برنامه بالا توسط یک برنامه و بر روی یک موتور قابل اجرا باشند. یعنی شستی I2 راه اندازی دائم و شستی I1 خاموش کردن آن را به عهده داشته باشد. شستی I3 نیز عملکرد راه‌اندازی لحظه‌ای را به عهده بگیرد.

نکته قابل توجه در این برنامه توجه به عملکرد شستی I3 است. این شستی باید زمانی که موتور به صورت دائم در حال کار کردن است، در صورت فشرده شدن، برنامه را از حالت دائم به لحظه‌ای نیز تغییر دهد. به عبارتی بعد از تحریک آن، برنامه دائم خاموش شود و برنامه لحظه‌ای روشن شود.

برای این کار کافی است تا شستی I3 را در مسیر خاموش کردن (ریست کردن) برنامه راه‌اندازی دائم قرار دهیم و برای این کار کافی است تا از بلوک OR برای این منظور استفاده کنیم؛ چون قرار است یا شستی I1 برنامه دائم را خاموش کند یا I3

برنامه نهایی راه اندازی لحظه ای و دائم با لوگو

همچنین در نهایت قرار است یا RS به خروجی دستور دهد یا I3 و برای اتصال این دو به Q1 نیاز به بلوک منطقی دیگری داریم که پر واضح است باید از بلوک OR دیگری برای این منظور استفاده کنیم. برنامه‌ای که در بالا مشاهده می‌کنید همان برنامه راه اندازی لحظه ای و دائم با لوگو است.

شستی دوبل در لوگو زیمنس

در برنامه راه اندازی لحظه ای و دائم با لوگو دیدیم که شستی I3 دو وظیفه را به عهده داشت؛ خاموش کردن یک مدار و روشن کردن مدار دیگر. این وظایف همان وظیفه‌ای است که شستی دوبل به عهده دارد. ما در استفاده از لوگو زیمنس تقریبا هیچ‌گاه از شستی دوبل به صورت فیزیکی استفاده نمی‌کنیم و به جای آن، عملکرد این شستی را بر روی یک شستی ساده پیاده‌سازی می‌کنیم.

برنامه بالا یک نمونه از نحوه اجرای عملکرد شستی دوبل در لوگو است. راه دیگر به عنوان مثال به شکل زیر است:

شستی دوبل در لوگو زیمنس

در این مثال، شستی I4 که از نوع استارت (باز) است به دو مدار جداگانه متصل شده است تا یک مدار را استارت و مدار دیگری را خاموش (ریست) کند. البته با استفاده از تایمرها می‌توان اینترلاک‌های مربوط به عملکرد دو مدار را در صورت نیز کنترل و طراحی کرد.

اضافه کردن بی متال به برنامه

اگر بخواهیم تیغه بی‌متال را به عنوان یک ورودی دیگر به برنامه راه اندازی لحظه ای و دائم با لوگو اضافه کنیم، چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟! در کامنت‌ها نظر خودتون رو با ما در میان بذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید