منوی دسته بندی

تایمر تاخیر در وصل و تایمر تاخیر در قطع در لوگو

تایمر تاخیر در وصل ، تاخیر در قطع و تاخیر در قطع و وصل

در این آموزش ویدویی، با 3 تایمر از تایمرهای پر کاربرد و پایه‌ای یعنی تایمر تاخیر در وصل، تایمر تاخیر در قطع و ترکیب این دو یعنی تایمر تاخیر در وصل و قطع آشنا می‌شویم. در طراحی مدارات و برنامه‌های مربوط به اتوماسیون، استفاده از تایمرها برای طراحی این برنامه‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ تا جایی که عملا بسیاری از برنامه‌های اتوماسیون بدون استفاده از تایمرها قابل پیاده‌سازی نیستند.

نکته قابل ذکر قبل از توضیح این تایمرها این است که همیشه نوع ورودی می‌تواند عملکرد تایمرها و برنامه را تحت شعاع قرار دهد. قاعدتا یک ورودی از نوع کلید باشد، بعد از وصل شدن، متصل باقی می‌ماند ولی یک شستی به محض رها شدن تغییر حالت می‌دهد و عملکرد متقاوتی را رقم خواهند زد. برای مثال می‌توانید آموزش تابع Pulse Relay را مشاهده کنید.

تایمر تاخیر در وصل یا On Delay

برای انتخاب این تایمر کافی است از بخش ساختار درختی در زیرمجموعه تایمرها (Timer) بلوک On-Delay را انتخاب کنیم و روی صفحه قرار دهیم. این تایمر یک ورودی با نام Trg یا همان تریگر دارد که کافی است برای بررسی این بلوک یک کلید را به ورودی آن و یک بلوک Q را به خروجی این بلوک متصل می‌کنیم.

تایمر تاخیر در وصل
تایمر تاخیر در وصل

پنجره تنظیمات این تایمر به شکل زیر خواهد بود. در تنظیمات این تایمر می‌توانیم زمان تاخیر در وصل را تعیین کنیم. این زمان می‌تواند بر حسب ثانیه، دقیقه یا ساعت تنظیم شود. همانطور که مشاهده می‌فرمایید، اگر این زمان تنظیمی را مثل شکل زیر روی 3 ثانیه تنظیم کنیم، در جدولی که زیر بلوک آن قرار دارد (شکل بالا) این مقدار با عنوان T نمایش داده می‌شود.

تنظیمات تایمر تاخیر در وصل
تنظیمات تایمر تاخیر در وصل

حال در صورتی که ورودی به آن اعمال شود، بلافاصله با وصل ورودی (ارسال 1 به ورودی Trg تایمر)، تایمر شروع به شمارش می‌کند و بعد از زمان تنظیمی آن، خروجی بلوک وصل خواهد شد. این موضوع با توجه به دیاگرام زمانی درون این بلوک کاملا قابل فهم است.

تایمر تاخیر در قطع یا Off Delay

برای انتخاب این تایمر نیز کافی است از مسیری که گفته شد، در خش تایمرها، بلوک مربوط به آن یعنی Off-Delay را روی صفحه قرار دهیم. این بلوک علاوه بر ورودی Trg، یه ورودی R یا همان ریست را نیز دارد.

تایمر تاخیر در قطع
تایمر تاخیر در قطع

در تنظیمات این تایمر نیز مانند تایمر تاخیر در وصل یک بخش برای مقدداردهی وجود دارد که میزان تاخیر در قطع شدن را مشخص می‌کند. با تعیین این زمان، به محض وصل شدن ورودی تریگر این بلوک، خروجی آن نیز وصل خواهد شد اما شمارشی توسط تایمر صورت نمی‌گیرد. با قطع شدن ورودی تریگر، تایمر شروع به شمارش می‌کند و تا زمانی که مقدار زمان تعریف شده به پایان نرسد، خروجی را وصل نگه می‌دارد. با پایان شمارش زمان تنظیمی، خروجی نیز قطع خواهد شد.

تنظیمات تایمر تاخیر در قطع
تنظیمات تایمر تاخیر در قطع

تایمر تاخیر در وصل و قطع یا On-Off Delay

در لوگ زیمنس یک تایمر دیگر با عنوان تایمر تاخیر در وصل و قطع یا On-/Off-Delay وجود دارد که ترکیبی از دو تایمر قبلی است. این تایمر نیز از ساختار درختی تایمرها قابل انتخاب است. به این تایمر نیز تنها یک ورودی با عنوان تریگر متصل می‌شود.

تایمر تاخیر در وصل و قطع
تایمر تاخیر در وصل و قطع

این تایمر دارای دو زمان تنظیمی است: On Time (TH) و Off Time (TL)

TH : مقدار زمان لازم برای تاخیر در وصل

TL : مقدار زمان لازم برای تاخیر در قطع

تنظیمات تایمر تاخیر در وصل و قطع
تنظیمات تایمر تاخیر در وصل و قطع

پس در این تایمر با یک شدن ورودی این بلوک، تایمر برای بار اول شروع به شمارش می‌کند و بعد از پایان زمان تنظیمی تاخیر در وصل یا همان TH، خروجی بلوک را وصل می‌کند. بعد از اینکه خروجی متصل شد، با قطع ورودی آن، تایمر دوباره شروع به شمارش می‌کند و این بار به اندازه TL خروجی را وصل نگه می‌دارد و بعد از سپری شدن این زمان، خروجی بلوک را قطع می‌کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

‫2 نظر

  • با درود خدمت شما مهندس عزیز
    بسیار سپاس از وقت و زحمتی که می گذارید.
    امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید.

    09/07/1403 در 13:28